Filmstadens biografer håller stängt

För oss på Filmstaden är våra gästers och medarbetares säkerhet och välbefinnande av största vikt. Med anledning av den rådande situationen vill vi informera dig om att Filmstadens biografer stängs från den 24 november med förhoppning att öppna igen till jul. Läs mer

Bio is back!

15 Jun 2020

Otaliga gånger genom historien har biograferna - och upplevelsen som bor där - genomgått stålbad av mången karaktär, allt från ekonomiska kriser till teknisk formatkonkurrens som TV, VHS och streaming.

Och pandemin vi alla upplever nu och som tvingat merparten av världens biografer att hålla stängt, är inte heller ett nytt hot för filmbranschen. 1918 härjade spanska sjukan och tvingade biograferna, och framförallt produktionerna, att läggas på is under ett par månader.

Men som det mesta tog det så småningom slut och film på bio har sedan dess skapat en stark plattform som kulturell institution och en evig plats i människors hjärtan. För behovet av starka berättelser, upplevelser och intryck tillsammans med andra har visat sig vara oslagbart och tidlöst.

Nu börjar vi öppna upp våra biografer i Sverige (och i hela Europa där Filmstaden ingår i koncernen Odeon Cinemas Group) i omgångar och välkomnar våra film- och bioälskande gäster till biografer som skrubbats rena i minsta vrå och som implementerar nya säkerhetsrutiner och åtgärder för att alla ska känna sig trygga.

Under tiden vi hållit stängt har kärleken till bio flödat i sociala medier och saknaden har varit stor hos många, ett ordentligt kvitto på att bioupplevelsen är svårslagen. En brittisk studie under ledning av psykologen Daisy Fancourt, gör till och med gällande att kultur som konserter, utställningar, bio och teater kan förebygga och hjälpa till att bota depression.

Och apropå undersökningar - i vår kunskapstörstande tid har det förstås gjorts otaliga mätningar från olika branscher kring människors inställning till de aktiviteter man ägnade sig åt innan pandemin bröt ut. För bio visar både externa och interna undersökningar att viljan att återvända är stor och att distans mellan stolar och rader är viktigt, något som förstås är en av de åtgärder som införs. Genom omprogrammering av vårt biljettbokningssystem skapas automatiskt luckor mellan varje sällskap.

Därtill städas det extra ofta och noga, kioskvarorna är i stor utsträckning färdigförpackade och information om distans och stationer med handsprit finns utplacerade genom besöket.

Rom byggdes visserligen inte på en dag (förutom på film då, där allt ju är möjligt!) men vi är så oerhört glada att påbörja resan och återuppbyggandet av en upplevelse som vi alla delar och som frambringar så mycket känslor, rysningar, skratt och tårar. En upplevelse av gemenskap där filmen får oss att se livet från en mängd olika perspektiv och vinklar.

Välkommen tillbaka!

 

Carolin Högmyr
Head of Marketing, Filmstaden

Fler nyheter

Bio is back!

15 Jun 2020
Otaliga gånger genom historien har biograferna - och upplevelsen som bor där - genomgått stålbad av mången karaktär, allt från ekonomiska kriser till teknisk formatkonkurrens som TV, VHS och streaming. Läs mer ›

Stor längtan efter att gå på bio igen

18 May 2020
Sedan Filmstadens biografer stängde i mitten av mars har kontakten med gästerna vuxit sig ännu starkare med ett enormt gensvar via sociala kanaler. Budskapet från gästerna är tydligt. Vi längtar. När restriktionerna lättar kommer vi tillbaka till biograferna för att äntligen få se film på den stora duken igen och för att stödja er, så att biografen kan leva vidare som mötesplats. Läs mer ›

Filmstadens biografer håller stängt

17 Mar 2020
För oss på Filmstaden är våra gästers och medarbetares säkerhet och välbefinnande av största vikt. Med anledning av den rådande situationen vill vi informera dig om att Filmstadens biografer stängs från 24 november med förhoppning att öppna igen till jul. Läs mer ›

Bioreklam växer!

20 Dec 2019
Biomediet går som tåget och har ökat med 11,9% hittills i år. Globalt ser det ut att öka i samma takt även nästa år. Ett starkt filmår 2019 där filmsuccéer såsom Avengers: Endgame, Lejonkungen och Jokern har lockat annonsörer till bio och julen ser ut att fortsätta leverera minst lika bra. Frost 2 har redan visat rekordöppningar i flera andra territorier och allt pekar på att Sverige kommer följa trenden.    Läs mer ›