Filmstadens biografer öppnar igen

Nu öppnar vi dörrarna och hälsar våra biobesökare välkomna tillbaka till biograferna! Film är bäst på bio och vi ser fram emot att ge er härliga filmupplevelser på stor bioduk igen. Läs mer

Bioreklam växer!

20 Dec 2019

Biomediet går som tåget och har ökat med 11,9% hittills i år. Globalt ser det ut att öka i samma takt även nästa år. Ett starkt filmår 2019 där filmsuccéer såsom Avengers: Endgame, Lejonkungen och Jokern har lockat annonsörer till bio och julen ser ut att fortsätta leverera minst lika bra. Frost 2 har redan visat rekordöppningar i flera andra territorier och allt pekar på att Sverige kommer följa trenden.   

– Julen är en jätteviktig period för oss. Det är traditionellt sett en stark period med mycket biobesökare. Den här julen har vi riktiga kioskvältare som ”Star Wars: The Rise of Skywalker” och ”Frost 2” som ser ut att bli den största öppningen av en animerad Disneyfilm någonsin, säger Carolin Högmyr, marknadschef på Filmstaden Business. Vi har även ett par stora svenska filmer En del av mitt hjärta och Sune – Best Man som vi hoppas kommer att lockar svenska folket till biograferna.

Att bio går bra har rapporterats om från olika håll under året, nu senast skrev Dagens Media att bio som annonskanal gick om kvällspress under november. 

"Hittills i år har bio stått sig stark och ökat sett till investeringarna förmedlade av Sveriges mediebyråer. I november ökade kategorin med 9,1 procent, jämfört med samma period föregående år. Ackumulerat i år har bio ökat med 11,9 procent – vilket motsvarar investeringar på 113 miljoner kronor." skriver Hanna Frick i Dagens Media. Artikeln lyfter också att anledningen till ökningen tros vara den brusfria miljön med fokus på budskapet där biopubliken är en captive audience. 

"En stor skärm samt bra ljud och bild är så klart också positivt för att annonsörens budskap ska nå fram. Och trots visst second screen-beteende är bio en kanal som kan ge en väldigt hög genomtitt, view-through rate, på annonsörens reklam säger Cecilia Sundström, vd på Wavemaker.

Under året har flera aktörer målat upp orosmoln och varnat för att internetannonseringen kommer att sakta in. Den globala digitala annonseringen spås växa med bara 10% nästa år vilket är en inbromsning gentemot tidigare och den lägsta nivån sedan 2001. Den sjunkande takten tros bland annat bero på att man inte vill förknippas med tveksamma budskap. Brand Safety har flaggat upp som en stor anledning till att varumärken istället vill synas på bio. 

"For the first time in many marketers’ working memories, the fastest-growing ad channel next year will be non-digital, and it’s a testament to cinema’s enduring audience appeal and emotional impact." - Mark Ritson, Marketing Week.

I Storbritannien spås bio i år även gå om TV, radio och utomhusreklam.

"Cinema will register the biggest rate of growth of all traditional media in the UK this year – outpacing TV, radio and outdoor advertising – with only internet ad spend forecast to grow faster." - Mark Sweney, The Guardian.

 

5 anledningar till att biomediet ökar:

  • Brand Safety
  • Äkta ögonpar - inga bots
  • Stora skärmar ger stor uppmärksamhet (tillsammans med andra)
  • Ökat behov att nå yngre målgrupp
  • Lång vs  kortsiktig varumärkesstrategi med mer fokus på emotionellt relationsbyggande.

 

Fler nyheter

Bio is back!

15 Jun 2020
Otaliga gånger genom historien har biograferna - och upplevelsen som bor där - genomgått stålbad av mången karaktär, allt från ekonomiska kriser till teknisk formatkonkurrens som TV, VHS och streaming. Läs mer ›

Stor längtan efter att gå på bio igen

18 May 2020
Sedan Filmstadens biografer stängde i mitten av mars har kontakten med gästerna vuxit sig ännu starkare med ett enormt gensvar via sociala kanaler. Budskapet från gästerna är tydligt. Vi längtar. När restriktionerna lättar kommer vi tillbaka till biograferna för att äntligen få se film på den stora duken igen och för att stödja er, så att biografen kan leva vidare som mötesplats. Läs mer ›

Filmstadens biografer håller stängt

17 Mar 2020
För oss på Filmstaden är våra gästers och medarbetares säkerhet och välbefinnande av största vikt. Med anledning av den rådande situationen vill vi informera dig om att Filmstadens biografer stängs tills vidare från och med 18 mars 2020. Läs mer ›

Bioreklam växer!

20 Dec 2019
Biomediet går som tåget och har ökat med 11,9% hittills i år. Globalt ser det ut att öka i samma takt även nästa år. Ett starkt filmår 2019 där filmsuccéer såsom Avengers: Endgame, Lejonkungen och Jokern har lockat annonsörer till bio och julen ser ut att fortsätta leverera minst lika bra. Frost 2 har redan visat rekordöppningar i flera andra territorier och allt pekar på att Sverige kommer följa trenden.    Läs mer ›