Filmstadens biografer öppnar igen

Nu öppnar vi dörrarna och hälsar våra biobesökare välkomna tillbaka till biograferna! Film är bäst på bio och vi ser fram emot att ge er härliga filmupplevelser på stor bioduk igen. Läs mer

"Feed our Future" - en global biokampanj för att motverka hungersnöd 

25 Sep 2019

Sedan 2015 har SAWA (Global Cinema Advertising Association) samarbetat aktivt med FN för att sprida kunskap om de världsmål som då togs fram. Vi på Filmstaden Media är stolta medlemmar i SAWA och genomför nu tillsammans med 35 medlemsländer en global biokampanj för att sprida information om årets prioriterade mål: Zero Hunger. 

Syftet med kampanjen är att öka kännedomen om World Food Programme och uppmana biobesökare att bidra till kampen mot hungersnöd. Att välja bio som medium var ett självklart val enligt den legendariske reklamskaparen Sir John Hegarty. "Cinema is still the most amazing medium for any creative person to work in. A place for you to tell your story on the ‘mother of all screens’. It’s not surprising that it’s so important and continues to capture the public’s imagination", säger han. 

I den gripande reklamfilmen "Can you hear me" får vi höra flyktingbarn, verkliga barn från lokalbefolkningen, sjunga låten "How Can I Tell You" av Yusuf Islam, tidigare känd som Cat Stevens. Barnens röster försvinner en efter en och till slut kvarstår endast en. Känsloladdade scener visar det krigsdrabbade Syrien och speglar den fruktansvärda verklighet vi lever i där 3 miljoner barn dör varje år av hungersnöd. 

Feed-our-future-5-liten.png

 

Förutom Sir John Hegarty från The Garage Soho står regissören Lynne Ramsay och prisbelönta Somesuch & Co bakom produktionen. 

Corinne Woods, marknadschef på WFP är övertygad om att 'Feed our Future' kommer att sprida kunskap om deras välgörenhetsarbete till en målgrupp som annars är svår att nå. "In a world full of noise, cinema has proven incredibly effective for us at cutting through to not only establish our brand, but also to convert cinema goers into active supporters and donors.” säger hon.
I en värld där konflikter och naturkatastrofer ständigt ger upphov till matbrist blir välgörenhetsorganisationers arbete såsom FN:s World Food Programme allt mer viktigt och vi på Filmstaden är otroligt stolta över att kunna bidra till detta samarbete. 

Kampanjen startar torsdagen den 26 september och reklamfilmen visas under hösten på Sveriges biografer.

Fler nyheter

Bio is back!

15 Jun 2020
Otaliga gånger genom historien har biograferna - och upplevelsen som bor där - genomgått stålbad av mången karaktär, allt från ekonomiska kriser till teknisk formatkonkurrens som TV, VHS och streaming. Läs mer ›

Stor längtan efter att gå på bio igen

18 May 2020
Sedan Filmstadens biografer stängde i mitten av mars har kontakten med gästerna vuxit sig ännu starkare med ett enormt gensvar via sociala kanaler. Budskapet från gästerna är tydligt. Vi längtar. När restriktionerna lättar kommer vi tillbaka till biograferna för att äntligen få se film på den stora duken igen och för att stödja er, så att biografen kan leva vidare som mötesplats. Läs mer ›

Filmstadens biografer håller stängt

17 Mar 2020
För oss på Filmstaden är våra gästers och medarbetares säkerhet och välbefinnande av största vikt. Med anledning av den rådande situationen vill vi informera dig om att Filmstadens biografer stängs tills vidare från och med 18 mars 2020. Läs mer ›

Bioreklam växer!

20 Dec 2019
Biomediet går som tåget och har ökat med 11,9% hittills i år. Globalt ser det ut att öka i samma takt även nästa år. Ett starkt filmår 2019 där filmsuccéer såsom Avengers: Endgame, Lejonkungen och Jokern har lockat annonsörer till bio och julen ser ut att fortsätta leverera minst lika bra. Frost 2 har redan visat rekordöppningar i flera andra territorier och allt pekar på att Sverige kommer följa trenden.    Läs mer ›